Již po sedmé se ve Znojmě konala oblíbená ekologická akce Den bez aut, která probíhá v rámci kampaně Evropský týden mobility. Ani letos jsme při ní nechyběli, a tak jsme se v pátek 16. 9. účastnili v Horním parku ve Znojmě bohatého programu pro děti i dospělé. Naši žáci třídy 3. B učili děti základy první pomoci – ošetření ran, masáž srdce, volání první pomoci, přikládání vakuové dlahy a přenášení zraněného na nosítkách.
Žáci čtvrtých ročníků měli možnost si vyslechnout přednášku znojemské záchranářky paní Renaty Kroupové o možnosti psychosociální intervenční služby. Intervent je zdravotník, který má za sebou výcvik nazývaný „první psychická pomoc ve zdravotnictví“. Tato kvalifikace umožňuje, aby dotyčný poskytnul podporu lidem, kteří jeví známky akutní stresové reakce.
V pátek a sobotu 9. a 10. 9. se vrátilo do Znojma nejen vinobraní, kterému covid udělil na dva roku stopku, ale také spolupráce naší školy s OS ČČK, v rámci které naši žáci na stanovištích, která byla rozmístěna v centru města po celou dobu konání hlavních programů, poskytovali první pomoc.
Dobšice se v sobotu 9. 7. 2022 proměnily v bitevní pole a na poli u řeky Dyje se uskutečnila bitva vojsk, která nám připomněla události, které se zde staly před 213. roky. Akce se zúčastnilo kolem 200 vojáků v dobových uniformách z období napoleonských válek, reprezentujících zejména armádu Napoleonovu. Program byl stylizován do příběhu, kdy návštěvníci měli po celou dobu možnost sledovat historické souvislosti více jak 200 let staré války, a zároveň umožnil propagaci znojemského regionu. Na zdraví bojujících vojsk a samotných účastníků dohlížela Nathalie Filipová z 3. A společně s Danielem Valáškem z 2. A. Tradiční akce se obešla bez zranění a našim žákům děkujeme, že byli ochotni svůj prázdninový čas trávit pomocí.
Onkologická onemocnění se nevyhýbají i mladým lidem. Proto v rámci předmětu somatologie uspořádaly vyučují PhDr. Olga Černá a Mgr. Dana Stuhlová besedu s žáky 1. A, která byla zaměřena na prevenci onkologického onemocnění pohlavních orgánů – děložního čípku u dívek, varlat u chlapců a mléčné žlázy u obou pohlaví. Nejprve si žáci zopakovali anatomii a fyziologii jednotlivých orgánů a s využitím poznatků byla realizována instruktáž k prevenci. Žáci měli možnost na připravených pomůckách vyhledat patologické útvary – nádory, které byly součástí výukové sady pomůcek, které škola vlastní. Mohli si vyzkoušet samovyšetření mléčné žlázy a varlat, naučit se správnou techniku nasazování kondomu. Při této příležitosti byla využita i výuková sada s pomůckami, kterou v rámci spolupráce s Loono na téma sexuální výchova škola získala.
Závěrečná hodina psychologie skupiny žáků třídy 2. A proběhla v prostorách nedalekého parku, v přírodě a tedy trochu jinak. V závěrečné hodině žáci mohli rekapitulovat oblasti probraného učiva z obecné a sociální psychologie. K tomu všemu se snažili uplatnit také získané poznatky verbální komunikace. Inspirací pro uvedený způsob rekapitulace učiva byla putovní výstava na nedalekém náměstí Komenského k výročí narození G. J. Mendela. Na základě získaných informací, které jsou zajímavým způsobem autorky výstavy sdělovány, mohli žáci charakterizovat Mendelovu osobnost, všímat si vývoje a souvislostí v jeho životě pohledem sociální psychologie. Příznivé počasí a příjemné prostředí přírody parku bylo součástí výuky psychologie, kterou je možné vyučovat někdy i trochu jinak.
S nápadem navštívit atraktivní zoologickou zahradu ve Zlíně přišli sami žáci 1. A, a tak se jejich návrh uskutečnil dne 24. června formou třídního výletu a rozhodně nikdo nelitoval dlouhé cesty.
Samotný areál ZOO je rozdělený podle kontinentů, které obývají typická zvířata, a kromě nejrůznějších druhů savců byli k vidění i zástupci z říše plazů a ptáků. K návštěvě zval i nově otevřený pavilon s jaguáry, k němuž vedla cesta místním vláčkem. Asi nejoblíbenějším místem byla Zátoka rejnoků, kde byla možnost nakrmit a pohladit si mořské rejnoky, což byl pro všechny nevšední zážitek.
V rámci edukačního programu se někteří žáci z 2. ročníku vypravili na ZŠ Mládeže ve Znojmě, kde se uskutečnila pro žáky zdejších 8. tříd ukázka první pomoci. V krátkém čase nebylo možné předat všechny zkušenosti, které se o záchraně života naučili v předmětu první pomoc, přesto si během jedné vyučovací hodiny žáci této školy stihli vyzkoušet zástavu tepenného krvácení a další obvazovou techniku, možnosti transportu, ošetření popálenin, kardiopulmonální resuscitaci jak u dospělého i miminka a také komunikaci s IZS v případě, že je třeba předat raněného do rukou odborníka.
V minulých dnech došlo k proměně výukového prostředí a žáci 2. ročníku - již brzy noví praktikanti - se vydali s předmětem ošetřovatelství přímo do znojemské nemocnice, a to na neurologické a rehabilitační oddělení. Pod vedením svých učitelek nastoupili od rána na ošetřovací jednotky, kde si nejprve převzali službu a poté plni pochopitelných obav již zamířili na pokoje k přiděleným nemocným, kde plnili základní ošetřovatelskou péči. Že jejich obavy byly zbytečné se přesvědčili hned při prvotním kontaktu s nemocnými. Ti byli dle jejich slov milí a vděční, a tak si vyzkoušeli nejen měření fyziologických funkcí, jejichž hodnoty zapsali do dekurzu nemocných, ale hygienickou péči na lůžku i v koupelně, úpravu lůžka bez nemocného a s nemocným, pomáhali při stravování a někteří si vyzkoušeli odebrat krev i převazy ran.